経済産業省「アフリカ市場活力取り込み事業実施可能性調査事業」に採択!
- 「アフリカ市場活力取り込み事業実施可能性調査事業」とは/About the “Feasibility Study on Project for Capturing the Dynamism of African Markets”
(日)「アフリカ市場活力取り込み事業実施可能性調査事業」は、アフリカにチャレンジする日系企業の裾野を広げ、日本とアフリカの民間連携を拡大し、日本企業のアフリカ進出およびビジネス展開進展を促進することを目的とし、経済産業省が実施する事業です。当事業を通じて、日本企業がアフリカ企業、第三国企業および日本企業同士で連携する等の方法を活用しつつ、デジタル等イノベーティブな手段による社会課題解決を通じて、当地の持続可能な成長に取組む事業の創出を支援します。当事業を行う背景・目的として、アフリカは人口増による高い潜在力を抱えるフロンティアですが、日本企業進出の現状を見ると、さらなる市場開拓余地は大きく、日本企業による新興国市場の開拓において、中長期的な戦略や各国・地域の成長度合いを考えると、既に日本企業の進出が相当程度進んでいるASEAN主要国の次の新興国市場である、アフリカ諸国にも目を向け、開拓の足がかりを作っていく必要があります。また、アフリカへの市場進出を拡大させるには、現地のニーズを的確に捉え、社会課題解決を通じたビジネス展開するための環境を整えることが重要です。このため、日本企業がアフリカ企業、第3国企業及び日本企業同士で連携する等の方法を活用しつつ、デジタル等イノベーティブな手段による社会課題解決を通じて、当地の持続可能な成長に取組む事業の創出を支援することで、アフリカにチャレンジする日系企業の裾野を広げ、日本・アフリカの民間連携を拡大し、日本企業のアフリカ進出及びビジネス展開進展を促進します。
https://www2.deloitte.com/jp/ja/pages/public-sector/articles/gv/meti-africa-dx-survey-selection-results.html
(英)Africa is a frontier with high potential due to population growth, but the current situation of Japanese companies entering the region leaves much room for further market development. Considering the medium- to long-term strategy and the level of growth of each country and region in the development of emerging markets by Japanese companies, it is necessary to look at African countries as the next emerging market after the major ASEAN countries, where Japanese companies have already made considerable inroads, and to establish a foothold for market development. In addition, in order to expand market entry into Africa, it is important to accurately grasp local needs and create an environment for business development through the resolution of social issues. To this end, the JSF supports the creation of businesses that address sustainable growth in Africa by solving social issues through innovative means such as digital technology, while utilizing methods such as collaboration among Japanese companies, African companies, and third-country companies, thereby expanding the base of Japanese companies that take on challenges in Africa and promoting Japan-Africa private partnerships. By supporting the creation of businesses that address sustainable growth in Africa through the resolution of social issues using innovative means such as digital technology.
https://www2.deloitte.com/jp/ja/pages/public-sector/articles/gv/meti-africa-dx-survey-guideline.html より引用。
- サグリ創業のきっかけであるアフリカ/Africa is the key for founding Sagri
(日)弊社代表の坪井は、2016年ルワンダに赴き、1ヶ月に渡り、教育活動を行う中で、現地の子どもが各々夢を持ちつつも、卒業後、家計を支えるために農業現場で働くことを知りました。この状況を打破するため、衛星データを使うことで、世界中の1筆ごとの農地で起きている状況を可視化することができ、農地状況ごとに最適な指導をできることによって、農家の所得向上につながり、農業世帯の家庭環境も改善されると考え、サグリを創業しました。将来的に、次世代の農業世帯の子どもが農業を一つの選択肢として捉え、自分の夢へ挑戦できる環境づくりを目指しています。本事業を通じて、創業のきっかけとなったアフリカにおいて事業展開を開始します。
(英)Our CEO, Shunsuke Tsuboi, went to Rwanda in 2016 to conduct educational activities for a month, and learned that local children have their own dreams, but after graduation, they work in the agricultural field to support their families. In order to break out of this situation, we believe that by using satellite data, we will be able to visualize the situation that is happening on each piece of farmland around the world and provide the best guidance for each situation, which will lead to higher yields for local farmers and higher income through the realization of higher value-added crops, thereby improving the farm households’ We founded Sagri with the belief that the family environment would also improve. We have been commercializing this project with the aim of improving the income of low-income farmers in order to create an environment where the children of the next generation of farming households can challenge their own dreams without being forced to engage in farming in the future. Through this project, we will start our business in Africa.
- サグリがアフリカにおいて目指す姿/Sagri Goal in Africa
(日)アフリカ農村部の大部分の農家は、低所得の状態から抜け出せない状況が続いている。
【アフリカ農家で想定される課題】
①適切な栽培指導を得られる環境が整っていない。
②農業資材や農機を利活用するための資金調達手段が確保できない。
③マーケットや仲卸業者による農作物の買取額が低く、安定的ではない。
以下の手法を通じて、課題の解決を図ります。
【解決方法】
衛星データには、無償で提供されているものが存在しています。サグリは、無償の衛星データを取得し、解析を実施し、営農情報をタブレット・スマホ等のアプリケーションで配信することで、農家一人ひとりの圃場に対して活用可能な状況を実現します。特に衛星データによる農地自動区画化及び土壌簡易分析は当社のコア技術として検証を行います。アフリカ農家の収入増加を実現するため、以下の3点の項目においてF/S調査致します。
①衛星データから得られる情報より農家の信用情報を形成、マイクロファイナンスの促進。
②農地データを可視化し、データ駆動型農業の導入による単位面積あたりの安定かつ高収益化。
③適切な栽培指導を軸に、肥料削減などを実施。農地を軸にしたカーボンオフセットによる脱炭素化の普及。
(英)We recognize that most farmers in rural Africa are unable to escape from their low income situation due to the following factors.
Issues for African farmers
(1) Lack of environment to obtain appropriate cultivation guidance.
(2) Inability to secure financing for agricultural materials and machinery.
(3) The purchase price of agricultural products by markets and wholesalers is low and unstable.
Therefore, the following methods will be used to resolve the issues.
Solution Methods
Satellite data is available free of charge. Sagri acquires free satellite data, analyzes it, and distributes it via tablet and smartphone and other applications, making it available to each farmer’s field. This will realize the following three points and increase the income of African farmers.
(1) Formation of credit information of farmers based on information obtained from satellite data, and microfinance means through the application.
(2) Visualization of farmland data will show the maximum use value of farmland, and in addition, the introduction of smart agriculture will create added value and realize stable and high income per unit area.
(3) Improvement of farming operations centered on appropriate cultivation guidance is realized. Extra income through carbon offsets centered on farmland will also be made possible.
- サグリ株式会社について/About Sagri
(日)サグリ株式会社は、2018年6月に兵庫県で創業したスタートアップ企業です。2021年6月にはリアルテックファンドなどから総額1.55億円の資金調達を発表しました。また、ひょうご神戸スタートアップファンドの第一号案件の出資となりました。2021年度農林水産省 農林水産技術等大学発ベンチャーに認定され、近畿経済産業局より、J-Startup-KANSAIに選出。環境省スタートアップ大賞事業構想賞受賞や東洋経済2021すごいベンチャーに選出されました。また、国立大学法人東海国立大学機構岐阜大学により岐阜大学発ベンチャーに認定されました。
(英)Sagri is a startup company founded in Hyogo Prefecture, Japan in June 2018, and in June 2021 announced a total of 155 million yen in funding from real-tech funds and other investors. It also became the first investment in the Hyogo Kobe Startup Fund. certified as a university-launched venture in agriculture, forestry, and fisheries technology by the Ministry of Agriculture, Forestry, and Fisheries in 2021, and selected as a J-Startup-KANSAI by the Kinki Bureau of Economy, Trade and Industry. The company received the Business Concept Award at the Ministry of the Environment’s Startup Awards and was selected as a Toyo Keizai 2021 Amazing Venture. In addition, it was recognized as a Gifu University Venture by Gifu University, Tokai National University Organization.
- サグリ株式会社代表取締役・坪井俊輔について/About Shunsuke Tsuboi, CEO and Founder of Sagri
(日)横浜国立大学理工学部機械工学科卒業。2016年ルワンダに赴き、教育活動を行う中で、現地の子どもが各々夢を持ちつつも、卒業後、農業現場で働くことを知る。衛星データを用いることで、現地の農業状況を改善し、将来的に子どもが自分の夢に挑戦できる環境を目指し、2018年にサグリを創業。
サグリ創業以前は民間初、宇宙教育ベンチャーの株式会社うちゅう代表取締役CEO
MIT テクノロジーレビュー 未来を創る35歳未満のイノベーターの1人に選出。
農林水産省 「デジタル地図を用いた農地情報の管理に関する検討会」 委員
情報経営イノベーション専門職大学 客員教授
ソフトバンクアカデミア13期生
(英)Graduated from Yokohama National University, Faculty of Science and Technology, Department of Mechanical Engineering, in 2016, he went to Rwanda to conduct educational activities and learned that local children have their own dreams, but after graduation, they work in the agricultural field. He founded Sagri in 2018, aiming to improve the local agricultural situation by using satellite data and to create an environment where children can challenge their own dreams in the future.
Prior to founding Sagri, he was the CEO and Representative Director of Uchu Corporation, the first private sector space education venture.
Selected as one of MIT Technology Review’s Innovators Under 35 Who Will Create the Future.
Member of “Study Group on Management of Agricultural Land Information Using Digital Maps”, Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries of Japan.
Visiting Professor, Information Management Innovation Professional University
Softbank Academia Batch 13